När man pluggar får man äta Choklad!!

Jag har pluggat HELA dagen! Iom att de var 10 år den sist så är ju inte min studieteknik den bästa, Hahaha! Men jag har läst högt, återförklarat stycket för mig själv, använt överatryckningspenna och highlighta det viktigaste. Allt är på engelska med fackspråk så translate har även varit min bästa vän 🙂

Jag har även ätit choklad:) sååå gott! Stevia choklad från Nutri-nick

Jag älskar att dricka kaffe och äta choklad! Då jag är sjukt nyfiken och noga med vad jag äter så ville jag veta varför just denna choklad är så god, nyttigare och hur de tänkt och hittade detta:

VARFÖR ÄR VÅRA CHOKLADER SÅ NYTTIGA? Lite fakta…
Alla vanliga choklader innehåller stora mängder tillsatt socker. I en mörk choklad (70% Kakao) är i princip 30% vitt socker. I populära svenska mjölkchoklader (Marabou mjölk tex) är 58% socker, varav 45% är tillsatt vitt socker, resten är laktos från mjölkpulvret.
Vitt, tillsatt socker, utgörs till hälften av fruktos, hälften glukos. Modern forskning pekar ut fruktos som den riktigt dåliga sockerarten.
Då glukos är energi i kroppen, som kan användas av alla muskelceller, sätter fruktosen press på det enda organ som kan bryta ner den: levern.
Vi har fokuserat på att eliminera det vita, tillsatta, sockret och därmed fruktosen.
I stället använder vi Erythritol, Stevia och IMO-fiber. Var och en av dessa har för och nackdelar. Om Stevia smakade precis som socker skulle det vara lätt att göra en choklad med 99.5% kakao. Dock fungerar inte detta i praktiken. Erythritol smakar bra, men är laxerande i stora mängder och påverkar konsistensen. IMO-fiber är en ny ingrediens, som är bra för matsmältningen, känd från de populära Quest barsen.
Tillsammans fungerar de här ingredienserna fantastiskt!
IMO fibern ger dock ett visst blodsockerutslag – jag har mätt många gånger på mig själv. Därför har vi använt begränsade mängder IMO. Notera dock att IMO till skillnad från tillsatt socker inte innehåller fruktos!
Nu kan du ta del av kakaons alla hälsofördelar, främst en stor halt av antioxidanter, utan nersidorna med det tillsatta sockret!


Jag har tidigare skrivit om dessa samt deras stevia kexbar som är lite av en favorit… men numera som en delad plats med mjölkchoklad med hasselnötter, mums!


Den innehåller inget tillsatt socker som annars är den enda dåliga ingrediensen i choklad 🙂

Gillar ni choklad men vill hålla igen på kalorierna är denna PERFEKT! 

Några sidor till nu sen får se räcka för i dag.

//Marie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *