7 tips på bra träning på semestern :)

Under semestern är det många som verkligen checkar ut, då menar jag inte bara från jobb, hem, vänner, sociala medier osv utan jag syftar på träningen.. inte minst om vi reser bort! Bästa sättet för att hålla sig i form är att aldrig komma ur form. Självklart ska man unna sig att vila och att ha semester, inte tänka på vad man äter och kanske dricka en och annan extra öl utan att ha dåligt samvete 😉

Jag  ska inte predika i att man ska träna på semestern, det väljer man helt själv, såklart! Men här kommer små lätta knep för att hålla i aktiveringen lite grann i alla fall… då är det inte lika tungt när vi sen kommer tillbaka till våra rutiner med jobb och träning 😉

1. SIMNING!! –
I många fall så har man tillgång till vatten, vare sig det är pool eller hav. Är man utomlands på semester så oftast en pool och hav (var försiktiga i havet bara) och är man i Sverige hav/sjö. Simning är bra för våra kroppar, vi tränar hela kroppen och den är skonsam. Man kan välja vilken simstil efter vilka muskler man vill träna (ex- frisim tränar armar, rygg, bröst, mage, höft och lår och bröstsim tränar man lårets in och utsida, överarmar samt övre delen av ryggen) sen tränar man kondition i alla stilar.

Så bara ut och ta några extra längder innan familjen/sambon vaknat eller innan middagen.

unnamed

2. TABATA –
Tabata är högintensiv träning, en tabata är 4 min där man tränar i intervall, 20 sek hård körning, 10 sek vila och så repeterar man detta 8 ggr. Här kan man välja vilka muskelgrupper man vill träna men jag tycker ändå att man iaf ska göra minst 3 tabater…. HALLÅ??? 12 minuter hinner ALLA med!! På app store finns en app som heter tabata timer som är fantastisk, den har tidtagning och även lite idéer om övningar.

unnamed

3. PROMENERA-
När man är på semester promenerar man generellt mer än vi brukar, men vi går sakta, vi strosar runt och tittar (läs shoppar) Varför inte ta en extra promenad antingen innan eller efter med lite power i? Det räcker med 30 min och se till att pulsen kommer upp.

4. LEK-
Vad menar jag med de? Jo precis som jag skrev… lek som ett barn, när vi är små aktiverar vi oss mycket mera. Så varför inte ta fram fotbollen, badminton eller liknande racketspel och kör loss på stranden (akta de andra bara) Aktivera dig 30 min om dagen och se även här till att pulsen kommer upp.

leka-volleyboll-för-folk-på-stranden-18165456

5. YOGA-
Här behövs inga redskap, utan ta din handduk och gå ut i skuggan. Stretcha och glöm inte andningen som är viktigast, när det dessutom är varmt ute så trivs våra muskler helt fantastiskt och vi kan snabbt bli rörligare vilket i sin tur minskar sträckningar och skador.

o-YOGA-HEALTH-BENEFITS-facebook

6. LYFT VARANDRA-
Är ni två så träna med varann, låt den ena stå i planka på händer, den andra tar tag i benen (ungefär som en skottkärra) sen kan man göra rodd, marklyft, squats etc för att nämna några. Ligg på rygg med böjda ben som en crunch, cruncha upp och high fiva varann….. Finns massor med övningar att googla fram.

7. SEX-
Ja du läste rätt, är du i en relation så se till att ha lite extra sex, nu har ni tid när semestern tillfaller och dessutom bra träning 😉 Så ta och ligg lite extra!!

 

Viktigast är att man har kul! Vill man ligga på stranden hela dagarna och dricka öl….. GÖR DET! Man ska göra det man mår bäst av, jag mår bäst av att röra mig (om än mindre) på semestern, det gör att jag känner mig stark när jag sen är tillbaka igen 🙂

Kram från Spanien,
Marie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *