Grönsakerna som gör dig brun i sommar!

sommar

TOP 10 listan!

Genom att äta rätt grönsaker och frukter blir du snabbare brun i sommar och håller brännan längre! Dessutom får du i dig massa rikliga vitaminer och kan frossa i dig med gott samvete 🙂

Listan innehåller de 10 grönsaker och frukter som är mest rika på karotenoider, ett färgämne som sägs hjälpa pigmentet att snabbare ta till sig solens påverkan till en brunare hudton. Jag har förenklat listan med att lägga det frukter och grönsaker med mest betakaroten i så man enkelt ser vad man bör äta för att få i sig mest ”pigment ämnen” (inom parentes kan du se mängden av betakaroten per frukt eller grönsak. Jämför med morot som innehåller mest!) 

1. Morötter – såklart har de flesta redan hört att morötter är rika på betakaroten (8695) som kan ge en snabbare gyllen(gul) bränna, samt att det även verkar som ett skydd mot solens starka strålar.

2. Grönkål – mkt vitamin A, vitamin C och betakaroten (5350)

3. Spenat – mkt vitamin A, vitamin K och betakaroten (3300)

4. Aprikoser – mest betakaroten, vitamin A och betakaroten (1570)

5. Persikor – vitamin A, betakaroten (1290)

6. Cantaloupemelon – vitamin A, vitamin C och betakaroten (1100)

7. Romansallat – mest vitamin K,  vitamin A, folat och betakaroten (1090)

8. Paprika röd – mest vitamin C, vitamin A, folat och betakaroten (660)

9. Tomater – folat, vitamin A och betakaroten (518)

10. Plommon – vitamin A, betakaroten (430)

 

Bilden nedan visar tre nyanser av hud. Bilden till vänster visar effekterna av hud som fått färg av solen, bilden till höger visar effekterna av ett högt intag av karotenoider. De flesta attraheras mer av bilden till höger.

3-nyanser-av-hudfärg(källa: nyttig.eu)

Kom håg att använda solskyddsfaktor så att du inte åldras mer än nödvändigt, och minskar risken för hudcancer, pigmentfläckar och russinhud mellan tuttarna.

Yaz

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *